tiistai 18. joulukuuta 2018

Virkattu heijastin

Laitetaan tännekin tänä syksynä paljon ihastusta aiheuttanut, virkattu heijastin.
Yksinkertaista ja kaunista.

Näitä kerkeää tekemään nopsaa vielä hoitotädeille ja kummeille yms, itseä unohtamatta.



Ohje heijastimeen


Leikkaa ohuesta pahvista tai muovista ympyrä halkaisijaltaan 7,5 cm, ja heijastinkankaasta kaksi ympyrää, pahvikiekon molemmille puolille. Liimaa kankaat pahvikiekkoon.

Lankana esim. Novita Cotton mercericed. Koukkuna 2 mm. Sulje kierrokset aina piilosilmukalla. Virkkaa alla olevan ohjeen mukaan kaksi pitsiympyrää.

  1. Virkkaa 3 kjs aloitussilmukkaan ja 11 pylvästä = 12 p.
  2. 5 kjs, *1p, 2 kjs* x 11 = 12 p 
  3. *3 ks kjs kaareen, 1 ks pylvääseen* x 12 = 48 ks 
  4. 6 kjs, *1p, 3 kjs* x 11 = 12 p
  5. 1 ps, 6 kjs, 1 p seuraavan kaaren keskimmäiseen silmukkaan. *3 kjs, 1p (seur. kaaren keskimmäiseen silmukkaan)* x 10, 3kjs.
  6. *4 ks kjs-kaareen, 1 ks pylvääseen* x 11
  7. 59 ks
Venyttele työtä aina vähän väliä. Päättele. Laita pahvikiekko kahden pitsin väliin ja virkkaa pitsit kiinteillä silmukoilla yhteen. Työtä pitää venytellä välillä, että saat napakan heijastimen. Jos tuntuu ettei millään mene yhteen pienennä kiekkoa tai vastaavasti jos pitsi jää lörpöttämään tee suurempi kiekko sisälle. Käsialasta riippuu kuitenkin mikä on sopiva juuri sinun työhösi.
Sulje piilosilmukalla ja tee 5 kjs kiinnitä seuraavan pylvään kohtaan. Käännä työ ja tee lenkkiin 8 ks. Päättele. Vielä palloketju viimeistelemään heijastin.














2 kommenttia: